maandag 25 april 2011

Mijn eerste keer: de BTW-aangifte

Blauwe schrik 
Een maandje geleden of zo, lag hij op de mat: de blauwe schrik! Maar waarom heb ik eigenlijk zo’n hekel aan die blauwe envelop? Het gaat nergens over, want ik weet wat ik aan BTW gefactureerd heb én ik weet wat ik al aan BTW betaald heb bij het doen van mijn zakelijke aankopen (de zgn. voorbelasting). Dus met het verschil tussen die twee zal ik de schatkist moeten spekken! 

Inkomsten minus uitgaven
Toen ik startte als ondernemer heb ik gedacht over een eenvoudig boekhoudpakketje, maar gelukkig heb ik dat niet gedaan. Excel voldoet prima voor een eenvoudige administratie als de mijne, dus waarschijnlijk ook voor veel andere ZZP-ers.
Bij mij was het, achteraf gezien, echt een eitje:
Ik had één excel-sheetje met ‘inkomsten’ en ééntje met ‘uitgaven’ gemaakt. Deze houd ik wel consequent bij: dus heb ik iets gekocht of iets gefactureerd, vul ik het meteen in. In beide specificeer ik duidelijk de BTW.
Ik tel de kolom van gefactureerde BTW op én die van de BTW over mijn zakelijke aankopen en toen was ik eigenlijk al klaar! Nog even inloggen op de site van de belastingdienst en de getalletjes invullen in de juiste hokjes, ondertekenen en dan natuurlijk de acceptgiro niet vergeten te betalen!

Niet leuker!
Natuurlijk, als je een ingewikkelder business runt met buitenlandse activiteiten en meerdere BTW-percentages zal het echt zo eenvoudig niet zijn. Maar het viel mij niet tegen voor een eerste keer!

Nou ja, hoe je het ook wendt of keert het blijft wel belastinggeld, he! Maar leuker kunnen ze het vast niet maken, vermoed ik!

Geen opmerkingen: