dinsdag 22 februari 2011

Mijn starters-story

25 jaar geleden!

Nou Marie-José, daar is ie dan: mijn eerste blog.
Mijn starters story begint eigenlijk al 25 jaar geleden. Na de MAVO ging ik naar de MMO (Middelbaar Middenstands Onderwijs) om het toen nog vereiste ondernemersdiploma te halen, waarmee ik een “eigen zaak” zou kunnen beginnen. Het was de bedoeling om de zaak van mijn ouders later over te nemen. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan en ben ik “gewoon in loondienst” gaan werken.

Huisje-boompje-beestje of carrière?

Je hebt een baan, een relatie en krijgt kinderen, het traditionele huisje-boompje-beestje verhaal. Het beginnen van een “eigen zaak” raakt een beetje op de achtergrond. Ook ik had een leuke baan als juridisch secretaresse op een klein advocatenkantoor. Niks te klagen. Maar ik had wel het gevoel dat ik zowel in mijn werk als thuis achter de feiten aanliep. Het zou ideaal zijn als je de uren die ik op vaste dagen en tijden werkte op een andere manier zou kunnen verdelen; in een verdeling die flexibel is, die bij je past en waar werk en privé in balans is. Het Nieuwe Werken, zoals we dat nu noemen, had wat mij betreft 5 jaar geleden al een hype mogen zijn. Omdat de meeste bedrijven nog niet op deze manier werken, vond ik het 2 jaar geleden tijd om aan mezelf en mijn carrière te denken en ben ik voor mezelf begonnen.

Kansen


Soms komen kansen voorbij en nou wist ik dat kansen maar één keer voorbij komen en dat je die dan moet grijpen; dat heb ik dus in maart 2009 gedaan. Ik heb Calculus Office Support opgericht waarmee ik secretariële en administratieve ondersteuning aan het MKB verleen op een manier die bij de ondernemer past. Ik zorg er graag voor dat de ondernemer kan doen waar hij of zij goed in is en ik ondersteun daarin door werk uit handen te nemen. Databeheer op orde, facturen betaald, secretariaat efficiënt georganiseerd, correspondentie en verslagen tijdig afgewerkt.
Het mooie van mijn eigen bedrijf is dat ik nu bij bedrijven kom in diverse branches en dat ik overal een kijkje in de keuken krijg. Dat is voor mijn nieuwsgierigheid erg goed, zeg maar.

Nog meer kansen

En of dit allemaal nog niet genoeg is, kwam er nog een kans voorbij. Ik ben, samen met 2 compagnons, bezig om in 2011 nog een onderneming te starten, via Twitter al bekend onder #projectON, We gaan vergaderruimtes en flexwerkplekken in Helmond verhuren en secretariaatsservice verlenen aan de bedrijven die gevestigd zijn in het kantoorpand waar #projectON zich gaat vestigen.

Ik ben, net als Marie-José heel benieuwd naar jouw starters-story. Deel 'm met ons!

2 opmerkingen:

Marie-José Smedeman zei

Hoe zit dat nou precies met dat #projectON? Is dat net zoiets als seats-to-meet dan? Zie het inderdaad regelmatig op twitter voorbijkomen. Ben benieuwd. Zou wel handig zijn hier in Helmond!

Petra Vulders zei

ProjectON is inderdaad te vergelijken met de formule seats2meet; flexplekken en vergaderruimtes verhuren. En zeker in Helmond is er vraag naar. We zitten nu in de fase van financiering en wanneer we groen licht van de bank hebben kunnen we aan de slag.